Pierwsza pomoc - obowiązki pracodawcy

Bezpieczeństwo w pracy to nie tylko zapewnienie odpowiedniego oznaczenia, umieszczenia gaśnicy czy apteczki. To również umiejętności, przeszkolenie i sprzęt, który powinien zapewnić pracodawca. Aspekty prawne bardzo różnią się od realiów, które możemy spotkać – często chodzi o niepraktyczne aspekty prawne, które nie do końca dbają o faktyczne bezpieczeństwo.

Czy ktoś umie udzielić pierwszej pomocy?

Pracujemy w biurze. Mamy świadomość tego, że gdzieś na piętrze znajduje się mała tabliczka z czerwonym krzyżykiem, która sygnalizuje, że tutaj znajduje się apteczka. Co w niej jest? W sumie to nie wiadomo. Kto umie się nią posłużyć? Też nie jest to jasno określone. Na tym kończy się prawny obowiązek, chociaż nie chronią naszego życia w nagłych przypadkach. Jak zatem dobrze przygotować się do podniesienia bezpieczeństwa w biurze lub innym miejscu pracy? 

Przede wszystkim należy zadbać o umiejętności, przeszkalając wyznaczone osoby do udzielania pierwszej pomocy. Według prawa w pracy powinna znajdować się jedna taka osoba, ale w momencie posiadania kilku piętrowego biura, może być to za mało. Im więcej osób będzie umiało udzielać pierwszej pomocy, tym będziemy mogli czuć się bezpieczniej, dlatego dobrą praktyką może być wyznaczenie osoby na każdym piętrze lub w każdym dziale, które zostaną kompleksowo przeszkolone z zakresu podstawowej pierwszej pomocy.

Gdzie podziały się plastry?

Regulacji prawnych dotyczących apteczki również nie ma. Tworząc apteczki, przeważnie korzystamy z niemieckich norm określanych jako DIN. Są to jednak dla nas luźne wytyczne, które są bardziej pomocnicze. Apteczka w miejscu pracy powinna być jednak praktyczna – powinna sprawdzić się przy każdym możliwym urazie, który może pojawić się nagle i nieoczekiwanie. Sami my nie wiemy, co się może wydarzyć: komuś może lecieć krew z nosa, ktoś feralnie przetnie się nożem albo kawałkiem plastiku, a ktoś inny może zostać porażony prądem i będziemy potrzebowali opatrzeć poparzone miejsca. Jeszcze innym razem ktoś może doświadczyć nagłego zatrzymania krążenia i potrzebna będzie resuscytacja i defibrylator. Dużo tego, prawda? W tym szaleństwie jest metoda! Można zainwestować w jedną dużą apteczkę, w której będzie znajdować się wszystko, a można również skorzystać z apteczek modułowych TRAUMAKIT, które przygotowane są na poszczególne wypadki, dzięki czemu zawierają wszystko, co będzie niezbędne np. do zatamowania krwotoku.


Dobrą praktyką jest również posiadanie defibrylatora w biurze lub zakładzie pracy. AED jest niezbędne przy udzielaniu pierwszej pomocy u osoby z nagłym zatrzymaniem krążenia. Taki sprzęt powinien znajdować się w ogólnym, łatwo dostępnym miejscu, o którym będą poinformowani wszyscy pracownicy, ale i nie tylko – jeśli w naszym biurze przyjmujemy np. partnerów biznesowych dobrze, aby sprzęt był tak rzucający się w oczy, aby osoba, która zagościła do nas po raz pierwszy, również z łatwością trafiła po sprzęt.

Autor

Aleksandra Strzałkowska

Najbardziej gadatliwa osoba, jaką mogliście spotkać to właśnie Strzałka. Studentka andragogiki na Uniwersytecie Warszawskim. Swój wolny czas spędza na tworzeniu i szlifowaniu swoich umiejętności w zakresie fotografii, rysunku, malarstwa i haftu. W social mediach pracuje jako moderator, pilnując przestrzegania netykiety i prywatnie dzieli się swoją artystyczną twórczością.

Podziel się się wiedzą ze znajomymi

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

To również może Cię zainteresować:​

ul. Emaliowa 28E,

02-295 Warszawa

tel.: +48 660 860 112

AEDMAX.PL Sp. z o.o. , ul. Emaliowa 28 E, 02-295 Warszawa, wpisana do KRS pod numerem 0000723876 przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy.

NIP: 5223118942, REGON: 369793658. Wysokość kapitału zakładowego: 5.000 złotych.